verslag geschreven op 12-2-16 - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Melanie Zanen - WaarBenJij.nu verslag geschreven op 12-2-16 - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Melanie Zanen - WaarBenJij.nu

verslag geschreven op 12-2-16

Blijf op de hoogte en volg Melanie

12 Februari 2016 | Nederland, Nederland

Op het moment dat je bandjes van je slippers niet meer van je voeten afgaan en je wattenstaafje niet meer dan bruin uit je oren komen terwijl je het elke dag doet, dan weet je dat je pas weer echt schoon zult worden in Nederland.
Kortom, ik denk dat we aardig gesetteld zijn ondertussen.

De ervaring in Spanje neem je, overal onbewust, heel erg met je mee. Het op jezelf wonen en het samenwonen gaan veel gemakkelijker. Morgen is het 2 weken geleden dat we vanuit NL vertrokken en nu ben ik al aardig gesetteld, dat gaat dus vrij vlot! Alhoewel het besef van drie maanden in Afrika wonen nog niet echt geland is, het gaat allemaal zo van zelf…

Maandag zijn onze 7 huisgenoten bij ons ingetrokken. De eerste dagen was het even wennen, wat een drukte in huis, maar nu gaat het toch wel aardig goed. Het koken houden we gescheiden, ik denk dat dat heel verstandig is. Naast de Afrikaanse cultuur leren we nu ook de Belgische cultuur kennen. Men, mijn woordenschat wordt met de dag groter! Gelukkig kunnen we er allemaal heel hard om lachen als we elkaar niet begrijpen of woorden zo anders zijn. Met 9 is het huis niet heel erg groot, het is zoeken naar een plekje waar je rustig kan zitten, maar de 7 anderen hebben veel te doen voor school dus soms zijn er momenten van doodse stilte. De meeste zitten dan hard te werken en sommige kunnen dan in de rust een boek lezen of iets dergelijks.

Op stage gaat het goed. Doordat er nu 3 verpleegkundige bij zijn gekomen is het zoeken wie op welke afdeling gaat staan en wie welke diensten draait. Van de week had ik dus een dagdienst samen met één van de andere studenten. Het was haar eerste dag waardoor er naast de bedden opmaken niets te doen was voor mij. Dat hield heel de ochtend bedden opmaken en wassen in voor mij, in totaal 34 bedden. Zulke dagen zijn natuurlijk minder leuk, maar horen er wel bij. Om zulke dagen proberen te voorkomen werk ik vandaag en morgen in de middag. Maandag en dinsdag zal ik in de nacht werken. Donderdag dan weer een dag en vrijdag en zaterdag weer een middagdienst. Zo hopen we niet al te vaak samen op de afdeling te staan. Na volgende week ga ik ook weer door naar de volgende afdeling.

Een dagdienst is van 7:00 uur tot 14:30 uur (wordt altijd wel kwart voor 3/3 uur)
Een middagdienst is van 14:00 uur tot 19:30 uur
Een nachtdienst is van 19:00 uur tot 07:30 uur

Ik ben heel benieuwd hoe de nachtdiensten gaan. In Nederland heb ik deze nog niet gedraaid en hier zijn ze gelijk 12,5 uur, dus ben benieuwd hoe dat gaat. En ook hoe het overdag slapen gaat hier. Het huis is heel gehorig en overdag is het warm in de kamer. We gaan het meemaken maandag.

Van de week heb ik op stage voor het eerst onder begeleiding infuus geprikt! Het prikken zelf ging goed alleen kwam er helaas niet genoeg bloed. Mijn collega heeft het daarna geprobeerd en ook hem lukte het pas bij de 4de keer prikken. Achteraf hoorde ik dat de patiënt HIV heeft en door de medicijnen voor de HIV wordt het dan lastiger om bloed te krijgen.

De dagen op stage zijn nooit te voorspellen. Van de week had ik een dag dat ik dacht om 11:00 uur ‘’zo alle ochtend activiteiten zijn gedaan, over een uurtje lekker even pauze houden’’. Nog voordat ik mijn gedachte helemaal had kunnen laten gaan werd er een huilende baby in mijn handen gelegd met de informatie dat haar tweelingzusje er ook nog aankwam en dat er op de gang nog een jongen stond te wachten op opname. Alle 3 werden ze voorzien van een infuus. Heerlijk hoe de baby op schoot in slaap viel, even een heel kort moment van rust en optimaal genieten tussen de drukte door. Echt een heel kort moment van 1 minuut, maar wel fijn op een drukke dag. Tussendoor was er nog een spoedgeval en zat ik met een patiënt opeens bij de gynaecoloog en met een andere patiënt bij de röntgenafdeling. En achteraf had ik helemaal geen tijd meer om pauze te houden. Zo blijven de dagen afwisselend en weet je nooit hoe het van te voren gaat lopen.

De dagen op stage vliegen voorbij. De vrije dagen daarin tegen iets minder. Het is heerlijk om na al die dagen werken even je rust te kunnen pakken, maar helaas is er hier in het dorp niet veel te doen. Dat mis ik toch wel, zeker in vergelijking met Spanje, dat er niet echt bezienswaardigheden of activiteiten zijn, het is echt niet toeristisch en de paar dingen die er zijn, zijn gelijk allemaal minimaal 3 kwartier met de auto waardoor je ze niet alleen en op één dag doet. Vrije dagen bestaan dus al gauw uit even een loopje naar de winkels, de was doen, boeken lezen en filmpje kijken. Waar op zich niets mis mee is natuurlijk, maar ik ben wel benieuwd hoe ik daar over een week of vier naar kijk. Hopelijk gaat het internet het ook weer beter doen, deze doet het sinds maandag niet best, dan zou ik misschien nog iets meer aan me schoolwerk kunnen doen. Anyway, niet te veel op de zaken vooruit lopen en lekker met de dag leven :-) En eerlijk is eerlijk, het warme weer is heerlijk, maar zodra je maar ook iets in de zon doet ben je daarna gewoon gelijk moe/lam door de hitte en heb je geen zin meer om zwaar actieve dingen te doen. Toch gaan we nog even optimaal van de zon genieten, want vanaf halverwege maart bevolen de regenbuien te komen.

Ik zal het haast vergeten, maar wat van de week ook super fijn was…. We hebben een nieuw toilet gekregen! Het licht in de keuken en badkamer zijn gemaakt en het warme water is gemaakt. Hoe super is dat en nog zo snel…?!
De wc spoelt alleen niet door met het knopje dus hebben we de kap er maar afgehaald. Het warme water doet het inderdaad, maar dat is 2 stralen waardoor je het moet mengen met veel koud water. Hierdoor is het niet meer warm, maar hé het steenkoude is er vanaf en zolang je overdag doucht dan is het zelfs nog wel een soort van aangenaam een koude douche. Het licht in de badkamer deed het voor één dag, maar gelukkig gaat naar de wc gaan ook heel goed met een zaklamp en doucht iedereen overdag. {Grandma, we zijn dus nog steeds heel blij met je WakaWaka en gebruiken hem elke dag! :-) }

Een fijn weekend allemaal! Volgende week vertel ik jullie hoe de nachtdiensten mij zijn vergaan.

Liefs vanuit Afrika.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melanie

Actief sinds 08 Feb. 2015
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 15918

Voorgaande reizen:

30 Januari 2016 - 03 Mei 2016

Derde avontuur :-)

22 Juli 2015 - 22 Augustus 2015

4 weken Oeganda

06 Februari 2015 - 01 Mei 2015

3 maanden Spanje

Landen bezocht: