Zomaar een paar verschillen - Reisverslag uit Benidorm, Spanje van Melanie Zanen - WaarBenJij.nu Zomaar een paar verschillen - Reisverslag uit Benidorm, Spanje van Melanie Zanen - WaarBenJij.nu

Zomaar een paar verschillen

Blijf op de hoogte en volg Melanie

20 Maart 2015 | Spanje, Benidorm

Yeah, na zeven dagen werken, vier dagdiensten en drie avonddiensten, kan ik sinds vandaag zeggen dat ik weekend heb. Heerlijk! Ik vind het echt niet erg om te werken, maar 7 dagen achter elkaar was wel genoeg. Ik merk nog steeds dat het werken hier meer energie van me vraagt dan in Nederland. Het zal grotendeels wel komen doordat je zoveel talen op een dag spreekt en je dus continue aan het switchen bent in je hoofd. Ook al gaat dat ondertussen al bijna vanzelf en is ook zelfs dat al bijna normaal geworden, je bent er onbewust toch nog veel mee bezig.
Ook is het meerijden met de collega uit Alfaz Del Pi deze maand een stuk minder. Daar waar ik vorige maand maar vijf keer in totaal hoefde te fietsen, moest ik nu alleen deze week al vijf dagen fietsen. Die bovenbeenspieren hebben het gevoeld hoor! Eerst was deze fietstocht een drie kwartier durende tocht, ondertussen nog maar een half uur. We gaan goed vooruit :-)
En deze laatste twee avonddiensten kon ik met iemand uit Benidorm meerijden, dat was wel even lekker :-) Vanaf volgende week kan ik sowieso weer vaker meerijden. Uit me hoofd gezegd moet ik deze maand, 1,5 week dus, nog ongeveer vier keer fietsen. Goed te overzien dus.

Doordat ik nu een paar dagen achter elkaar heb gewerkt heb ik voor de rest niet veel ondernomen. Helaas dus geen foto's voor jullie dit keer, sorry! Volgende keer weer wel hoor.
Anderzijds was ik ook wel blij dat ik precies deze week veel moest werken. Het is namelijk slecht weer hier :-(. De jassen en dichte schoenen moeten helaas weer aan. De temperatuur is weliswaar nog wel 17 graden, maar met veel wind en regen is daar niet veel van te merken. Afgelopen weekend heeft het overdag heel veel geregend en afgelopen week viel het meeste gelukkig 's nachts, met het onweer niet te vergeten. Als de berichten kloppen wordt het vanaf volgend weekend weer beter. Dit slechte weer doet het opgebouwde bruine tintje ook niet echt goed, dus we hopen dat het echt snel weer beter wordt. Zal toch wel leuk zijn als we enigszins nog bruin terugkomen he?! haha.

Door berichtjes die ik ontvangen en vragen die mensen stellen, merk ik dat er behoefte is om meer te weten over mijn stageplaats. Hieronder dus even een korte opsomming wat er precies anders kan zijn hier op een verpleegafdeling in vergelijking met Nederland.

- Iedereen heeft in principe een eigen kamer, nu niet allemaal in verband met de drukte, en een eigen badkamer
- Alles wordt nog gedesinfecteerd met jodium of betadine. Dat is onder andere wonden, materialen zoals scharen en bij het plaatsen van een katheter wordt ook betadine gebruikt.
- Aan ergonomisch werken doen ze niet. Zo gaan de bedden niet omhoog bij het verschonen van een bed of verzorgen van een cliënt. De meeste transfers gaan zonder hulpmiddelen, behalve bij mensen die qua gewicht te zwaar zijn om het zonder hulpmiddel te doen.
- De mensen die wel met een hulpmiddel de transfers ondergaan doen dit allemaal met de actieve lift.
- Er is één cliënt die met de passieve lift gaat. Dat is een mevrouw die haar bed alleen uitkomt om te douchen. Op dat moment wordt zij dus ook in de passieve lift gedoucht.
- De medicatie voor 's morgens wordt door de nachtbroeder al klaar gezet op de kar. Medicatie wordt sowieso niet gecheckt. De apotheek maakt het klaar en sorteert het op 's ochtends, 's middags, 's avonds en 's nachts per cliënt. Maar daarna wordt het niet dubbel gecheckt voor het personeel. Het is dus maar te hopen dat de apotheek geen fouten maakt. Ook zijn er geen regels wat betreft het checken of je de juiste cliënt hebt, er wordt niet om een geboortedatum of iets dergelijks gevraagd.
- Qua verzorging is het grootste verschil dat er per cliënt twee washandjes en één handdoek wordt gebruikt. En mocht er héél veel ontlasting zijn dan drie washandjes. Het is dus niet zo dat er voor het boven en onder lichaam een andere handdoek wordt gebruikt.
- steunkousen zie je hier helemaal niet en kunstgebitten misschien bij ongeveer vier van de dertig bewoners. Niet veel dus.
- Om half zes 's avonds is het avondeten, brood. En dan gaat de eerste om zes uur naar bed en tussen acht uur en negen uur 's avonds ligt iedereen op bed.
- Je hoeft nooit een vuilnisbak te legen, een vieze wc schoon te maken of wanneer er ontlasting of urine op de vloer is gekomen hoef je het ook niet grondig schoon te maken, want dat is allemaal het werk van de schoonmaaksters.

Zo maar een paar dingen die anders kunnen zijn dan met Nederland. Sommige kleinen dingen verschillen, sommige iets groter.

Vanavond gaan we even een drankje doen bij Robins nest en morgen is het de vaste dag om de wekelijkse boodschappen te doen. Voor de rest staat er nog niet veel op de planning dit weekend. Wat het uiteindelijk wordt kunnen jullie volgende week allemaal weer lezen :-)

Adios!
Hasta luego.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melanie

Actief sinds 08 Feb. 2015
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 15929

Voorgaande reizen:

30 Januari 2016 - 03 Mei 2016

Derde avontuur :-)

22 Juli 2015 - 22 Augustus 2015

4 weken Oeganda

06 Februari 2015 - 01 Mei 2015

3 maanden Spanje

Landen bezocht: