Laatste maand NL - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Melanie Zanen - WaarBenJij.nu Laatste maand NL - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Melanie Zanen - WaarBenJij.nu

Laatste maand NL

Blijf op de hoogte en volg Melanie

02 Januari 2016 | Nederland, Nederland

Allereerst natuurlijk iedereen de beste wensen! Dat 2016 maar een liefdevol en avontuurlijk jaar mag worden. Een jaar waarin iedereen dromen mag vervullen.

Nog 28 dagen en dan ga ik mijn eerste droom van 2016 vervullen. Op 30 januari om 10:30 uur zal het vliegtuig opstijgen richting Kameroen. Op 4 mei ’s morgensvroeg zal ik weer op hetzelfde vliegveld in Brussel landen. In de tussentijd zal ik dus werkzaam zijn in het ziekenhuis. En daarnaast mijn vrije tijd vullen met andere dingen zoals onder andere een weeshuis bezoeken.

Hoe de invulling precies gaat worden weet ik nog niet helemaal. Net zoals ik andere dingen nog niet helemaal weet. Ik doe dit avontuur samen met een ander meisje, een onderwijsassistente, en de eerste week zal er nog een andere Nederlandse vrouw met ons meereizen. Vanuit school worden we natuurlijk ook begeleid en laatst hadden we nog een meeting met dit hele clubbie. Daarin bleek maar weer dat we echt met Afrika te maken hebben. Het mailcontact loopt niet zo vlekkeloos als dat wij misschien gewend zijn. Hierdoor weten wij alleen dat we echt van harte welkom zijn en weet ik dat ik waarschijnlijk op alle afdelingen werkzaam zal zijn. Maar dingen zoals huisvesting enzovoort weten we niet. Welk huisje we wonen en of we met zijn tweeën wonen of met meer weten we niet. Werktijden zijn ook nog niet bekend. En wat ik precies allemaal voor school moet/kan doen is ook nog niet helemaal duidelijk. Hierdoor is het lastig om een beeld te scheppen hoe deze 14 weken gaan verlopen.

Eén ding is zeker; over 28 dagen zit ik in het vliegtuig en ga ik uit deze periode alles proberen te halen wat er in zit!

Zoals in mijn vorige verslag ook al vermeld stond neem ik ook deze reis twee koffers mee. Eén gevuld voor mijzelf en één koffer die met inhoud daar achter zal blijven. Tot nu toe heb ik daarvoor nog niet veel spullen ontvangen. Nu kan dit komen door de drukte van de feestmaand december of wellicht omdat je mij al meerdere malen gesponsord hebt met spullen of geld. Het is natuurlijk ook geen moeten! Doordat ik mij dit maal bevind in een gebied waar verre van toeristen komen en ook niet vaak ontwikkelingswerkers naar toe gaan, wil ik toch nogmaals vragen om mij te helpen bij het vullen van de koffer. Dit kan op de volgende manieren:
o Hoogstwaarschijnlijk ga ik voorlichting geven over (mond)hygiëne. Hiervoor zou ik het tof vinden om hygiënepakketjes mee te nemen. Deze zullen bestaan uit tandpasta, tandenborstel en handalcohol. Door deze dingen er dan bij te kunnen geven kunnen zij de voorlichting gelijk in de praktijk toepassen.

o Er is in het ziekenhuis een hoog te kort aan handschoenen. Wat natuurlijk wel erg belangrijk is in verband met hygiëne. Zeker omdat je in een land zit waar HIV/Aids vaker voorkomt dan hier en er wel contact met bloed is. Hier wil ik er daarom een boel van meenemen. Een voorbeeld hiervan is de volgende link https://www.medipoint.nl/Handschoenen-latex-100-st.aspx. Voornamelijk maat M. Mocht u hierin een bijdrage willen leveren, maar niet in staat zijn om ze te kopen, dan is het natuurlijk ook mogelijk om een bedrag over te maken en dan zal ik ze kopen. Laat dit gerust weten.

o Doneren van spullen voor de kinderen daar. Denk hierbij aan bellenblaas, springtouwen en ballonnen.

o Voor mijzelf ben ik hard op zoek naar werkuniformen. Werkuniformen die niet meer mee terug hoeven. Werkuniformen voor dit ziekenhuis bestaan uit een witte broek en wit jasje/blouse. Deze uniformen zal ik na afloop daar achter laten waardoor de verpleegkundige daar ook weer geholpen worden!

o Dit avontuur financier ik, op de huur na, geheel zelf. Wanneer u hierin een bijdrage wilt leveren kan dat ook. Laat het mij even weten dan stuur ik u gegevens.

Namens mij, maar ook zeker namens de mensen daar, alvast hartelijk dank!!

Maandag zal ik langs Meditel gaan voor de laatste vaccinaties en het aanvragen van de malariatabletten. Ook de wandelschoenen zijn besteld. Van de week heb ik ook met mijn reisgenootje om de tafel gezeten om af te spreken wie wat meeneemt van de praktische spullen. Het komt dus echt steeds dichterbij.

Om een beeld te krijgen van het land waar ik zit en het ziekenhuis waar ik ga werken is het leuk om het volgende filmpje te bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=cUyN_1BxELo
In het begin en het einde van het filmpje wordt een glimp van Njinikom, het dorp waar ik ga wonen en werken, gegeven. Njinikom is een dorp wat heel mooi gelegen is in de bergen, maar hierdoor zal ik ook niet altijd warm water en elektriciteit hebben. Daartussen in is het ziekenhuis en zijn de kinderen te zien die geopereerd worden door de Nederlandse artsen. Artsen die rond maart/april ook zullen komen om ongeveer 80 kinderen te gaan opereren aan X en O benen.
Dit geeft in ieder geval een beetje een beeld bij waar ik heen zal gaan.

Ik ga jullie op de hoogte houden van de vorderingen richting 30 januari toe en eenmaal als ik daar ben hoop ik wekelijks een verslag te plaatsen.

Een heel fijn weekend nog allemaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melanie

Actief sinds 08 Feb. 2015
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 15876

Voorgaande reizen:

30 Januari 2016 - 03 Mei 2016

Derde avontuur :-)

22 Juli 2015 - 22 Augustus 2015

4 weken Oeganda

06 Februari 2015 - 01 Mei 2015

3 maanden Spanje

Landen bezocht: