Paasweekend - Reisverslag uit Benidorm, Spanje van Melanie Zanen - WaarBenJij.nu Paasweekend - Reisverslag uit Benidorm, Spanje van Melanie Zanen - WaarBenJij.nu

Paasweekend

Blijf op de hoogte en volg Melanie

09 April 2015 | Spanje, Benidorm

Hola, there we are again!

In Nederland drink ik vaak alleen maar champagne als het oud en nieuw is, maar dan zou ik op dit moment al ongeveer in 2019 leven. De Spanjaarden vinden het al sneller een moment op een paar flessen open te maken. Bijvoorbeeld de feestdagen, afscheid van een collega of gewoon omdat het weekend is. Maar naast het drinken van champagne op het werk moest er ook gewoon gewerkt worden.

Het waren echter hele rustige dagen. Natuurlijk is het soms even hard lopen, want er moeten tenslotte ongeveer 30 mensen hun bed uit 's morgens, maar het is zeker niet met een tijdsdruk zoals die in Nederland aanwezig kan zijn in de zorg. Wanneer de laatste een keer om half 12 uit zijn bed komt is dat niet zo'n big deal. Dan krijg je toch gewoon je ontbijt en een uur later je middageten, kan toch geen kwijt?
Gelukkig komt dat niet vaak voor, want fijn is het voor de cliënten natuurlijk niet. Meestal is iedereen om half 11 zijn bed uit, hangt er vanaf hoeveel verzorgende er zijn. Het is zeker niet zo dat er per cliënt bijvoorbeeld een half uur staat of met douche drie kwartier of dat iedereen voor een bepaalde tijd zijn bed uit moet zijn. Eerlijk is eerlijk, dat geeft wel rust op de afdeling en werkt fijn. Minder gestrest en gehaast.

Afgelopen week bij de middag maaltijd in de Duits woonkamer geholpen. Erg leuk om te zien dat ze hier, zoals we dat in Nederland noemen, aan kleinschalig wonen proberen te doen. Deze term kennen ze niet, maar zo proberen ze bijvoorbeeld wel de cliënten het meeste zelf te laten doen en een huiselijke sfeer neer te zetten. Ook proberen ze rust te bewaren tijdens de maaltijd door deuren te sluiten, niet te veel rond te lopen, muziek uit en wachten met de volgende gang tot dat bijna iedereen klaar is. Ze eten hier namelijk 's middags drie gangen en 's avonds brood. Wat weer met omgevingszorg te maken heeft. Grappig om te zien dat ze de termen niet kennen, maar er wel dingen van toepassen. En het werkt fijn, er was rust tijdens de maaltijd. Hierdoor kan jezelf ook weer even je rust vinden zo midden op de dag. In de eetzaal, waar ik normaal help, letten ze hier namelijk niet op en is het vaak vrij onrustig en chaotisch. Leuk om zo eens de verschillen te hebben gezien.

Afgelopen weekend was natuurlijk Paasweekend. Hopelijk hebben jullie allemaal een goed weekend gehad?! Wij hier wel!
Vrijdagavond was er in de kerk een dienst met Avondmaal en hebben we het met elkaar over de lijdensweg en de kruising gehad. Een fijne dienst.
Zaterdag hebben we, mijn huisgenootjes en ik, een Paasbrunch gehouden. 'S morgens hebben we, jawel, eieren gekleurd. Daarna ben ik met een huisgenootje de keuken in gedoken om de brunch voor te bereiden. Om het vervolgens met zijn drieën op te eten. Hier hebben we de hele middag voor uit getrokken wat het een relaxte en gezellige middag maakte. Voor de rest van de dag hebben we het rustig aangedaan en moesten we vooral uitbuiken. Ohja, 's avonds hadden we mama's bitterkoekjespap als toetje, mmmmmm! :-) Bedankt mam voor het delen van je geheime recept, haha.
Zondagochtend was een vroegertje, maar het was het waard! Met de diehards van de Nederlandse en Engelse kerk gingen we om 7 uur de berg op richting het kruis. Hier hebben we de opstandig gevierd met zonsopgang. Een mooi moment. 'S middags hadden we een gewone dienst met aansluitend een paasviering. Bij de paasviering hebben we gezamenlijk gegeten en met elkaar nog liederen gezongen. Maar vooral elkaar beter leren kennen, het was een gezellige middag met leuke gesprekken. Dan mag ik misschien echt de jongste zijn tussen al die 50 plussers, maar hartelijk ontvangen doen ze je zeker elke keer weer.

Dinsdag heb ik een pakketje op kunnen halen bij het postkantoor. Altijd leuk om post uit Nederland te ontvangen. Heerlijke Nederlandse kaas en stroopwafels! Mijn dank is groot na de afzender toe! :-)))
Vanavond heb ik al weer mijn laatste avonddienst van deze week. Het gaat echt opschieten nu! Volgende week moet ik vijf dagen werken, die week er na twee dagen en dan zit mijn stageperiode er al weer op. Dan mag ik nog even heerlijk gaan genieten van een paar vrije dagen :-)

Dat was weer even een update vanuit Spanje. Volgende week ga ik weer trouw verder ;-)
Fijn weekend alvast!


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melanie

Actief sinds 08 Feb. 2015
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 15810

Voorgaande reizen:

30 Januari 2016 - 03 Mei 2016

Derde avontuur :-)

22 Juli 2015 - 22 Augustus 2015

4 weken Oeganda

06 Februari 2015 - 01 Mei 2015

3 maanden Spanje

Landen bezocht: